Här kommer tredje delen i berättarstrukturen som jag har hämtat från boken Story Engineering av Larry Brooks.

Akt 1) Montering (20-25% av bokens innehåll)

Akt 2 ) Respons (20-25 % av bokens innehåll)

Akt 3) Attack (20-25 % av bokens innehåll)

Akt 4) Upplösning

Varje akt innehåller 4 unika kontext och innehåller scener som drar åt samma håll, har en mission, ett mål. Men ingen akt klarar sig utan de andra, eller kan stå för sig själv. Akterna följer en ordning och kompletterar varandra.

I berättarstrukturen ingår också 2 viktiga vändpunkter, en mittpunkt och 2 pinch points.

Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 1

Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 2

Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 4

Del 3) Attack (20-25 % av bokens innehåll)

Aktion, attack och evolution. Det är vad mittpunkten i slutet på del 2 skapar och det tar sin början nu.

Korten ligger på bordet. Konflikten/motståndet uppenbarar sig i all sin härlighet och har öppnat ögonen på vår huvudkaraktär. Nu ser han situationen som den är, smekmånaden är över. Han vandrar inte längre omkring som en herrelös hund, han är fruktansvärt klar i huvudet och har samlat kunskapen och kraften för att gå till attack.

Han hittar sätt att bekämpa motståndet som står i vägen för hans välbefinnande, hans liv eller hans kärlek. Han ser det nu, hur han måste förändra sitt agerande för att lyckas. Inuti honom växer modet att vara den som leder storyn framåt, och han gör det på kreativa sätt.

För att skapa liv i denna del av boken finns också en Pinch Point. Den kan vara en kort konkret scen, en bild som visar kraften i antagonisten/motståndet. Den kan vara en snabb scen där den annalkande stormen samlar energi, innan den kommer i all sin kraft och hotar att förstöra allt liv. Eller en bild av kidnapparen som en lägger en trasa över offrets mun. Det ska ge läsaren en större förståelse för hur farlig och stark konflikten är och gör att storyn fördjupas än mer.

Vändpunkt 2

Den sista injektionen i storyn innan upplösningen. Den sista pusselbiten, den sista ingrediensen. Läsaren förstår att början på slutet är här. Efter vändpunkten introduceras ingen ny information, inga nya konflikter. Allt som ska inrymmas i storyn finns redan. Men vår hjälte har fortfarande fria händer inom de ramarna och det kan fortfarande dyka upp överraskningar. Man introducerar inte nya, viktiga händelser nu eftersom det inte finns tid för att ta hand om det. Om man vill ju inte lämna några lösa trådar.

Här lär sig huvudpersonen något nytt, här avslöjas allt och alla och vi tar ett steg närmare upplösningen som tar plats i del 4. I Da Vinci koden är det när huvudpersonen Langdon till slut hittar den sista ledtråden till koden som Leonardo Da Vinci gömt i sina målningar.

I nästa inlägg kommer den sista delen av strukturen.

5 thoughts to “Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 3

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte.