Jag har alltid lockats av stämningen, eller känslan jag får när jag börjar läsa en ny bok. När början av en story, med hjälp av miljön eller platsen, griper tag i mig och drar in mig i dess värld med sina särskilda detaljer. På hur öppningsscenerna i thriller- eller mysteriefilmer, ibland börjar med blåa och kalla färger, som direkt sätter tonen och genren att jag vet att kan förvänta mig ond, bråd död. Eller om miljön är en helt annan, ett romantiskt äventyr.

Välja miljö

Jag har hört att man som författare ska gräva där man står när man väljer miljön till sin bok. Alltså välja en plats, land eller miljö man känner till. Jag håller inte riktigt med, men visst, gör man inte det får man ägna mer tid åt research. Men vissa förlag vill dessutom att handlingen ska utspela sig i Sverige, de menar att utländska förlag och agenter eftersöker just berättelser som utspelas här. Och visst är det lättare att beskriva landet man bor i, hemstaden eller den lilla byn? Då blir det enklare att välja ut specifika detaljer som i bästa fall förhöjer handlingen och gör den mer dynamisk. Men håll dig till verkligheten, är väl mitt bästa tips. Annars kommer läsarna som känner till den bli irriterade om det plötsligt dyker upp en ny tunnelbanestation som inte existerar, eller en förortspizzeria som heter något annat. I värsta fall slutar de läsa boken.

Om man inte vill använda en existerande stad (eller plats, miljö) där handlingen utspelar sig, kan man skapa en fiktiv stad och använda en riktig stad som mall. Alltså helt enkelt välja ut en stad eller en by, men döpa den till något annat. Gatorna får nya namn och man kan lägga till en viss affär, kanske en tågstation eller ett sjukhus om det måste ingå i berättelsen. Man skapar den efter sina behov men behåller ändå känslan av en riktig stad. Här försvinner begränsningarna och man behöver inte oroa sig för att läsarna ska bli irriterade för att alla detaljer inte stämmer. Författaren Dennis Lehane har gjort så i sina böcker. Han använder Boston, staden där han är uppväxt, som mall. Men använder fiktiva namn på stadsdelarna. Mystic River utspelar sig i de påhittade stadsdelarna Points och Flats, i Boston.

Skriver man en fantasy eller science fiction bok, faller ju förstås det här. Då har man större valmöjligheter och kan hitta på egna världar med egna regler. Men då är det ändå viktigt att ge läsaren ramar som den förstår för att hänga med i storyn. Det här med att balansera informationen kring den påhittade miljön, och få läsaren att verkligen förstå hur den fungerar, brukar vara svårt för nya författare. Det är rätt vanligt att man i början av storyn ”infodumpar” en massa detaljer, istället för att visa hur världen fungerar genom karaktärernas handlingar och storyns skeenden. Författaren missar att läsaren redan innan den börjar läsa boken, av genren förstår att världen och karaktärerna kan se ut eller bete sig hur som helst. Det ligger så att säga, i kontraktet mellan författaren och läsaren.

Men viktigast tror jag är att välja en miljö som passar den story man vill skriva. Att skapa en värld, en plats som fördjupar berättelsen och som förstärker känslan man vill förmedla till läsaren. Ibland, när jag läser manus av författaraspiranter, saknas den här biten. Man lämnar miljön i bakgrunden som någon slags bifigur och missar en viktig chans att skapa något djupare hos läsaren.

Ett bra tips är filmen och boken, Winter’s Bone (rekommenderar båda), som är baserad på Daniel Woodrells bok. I Sverige heter den, En helvetes vinter. Boken är en kort, läsvärd bok där miljön är otroligt levande och spelar en stor roll för berättelsen. Den handlar om sjuttonåriga Ree som lever med sin sinnessjuka mamma och två hungriga småbröder. Den är en så kallad Country Noir story. Rees pappa är försvunnen men måste inställa sig i rätten. Pappan har ställt huset som borgen och Ree måste bevisa att pappan är död annars riskerar de att ”hamna på gatan som hundar.” Filmen, med sitt mörker och kyla skapade många bilder som berörde mig. En helvetes vinter är en uppvisning i stämning, en mörk, rå, kall vinterstämning som passar in i bokens handling och ger den ett intressant djup.

Har du några exempel på miljöer i böcker som skapat starka känslor hos dig? Berätta!

 

 

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte.