Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 1

Jag har läst Larry Brooks bok Story Engineering, och fördjupat mig i delen som handlar om dramaturgi.

Berättarstrukturen är en slags planritning och bygger på Syd Fields treaktsstruktur för film. Larry Brooks har anpassat strukturen genom att dela upp de tre akterna till fyra akter. I dag går jag igenom akt 1.

story

Det här är en av böckerna som vi pratade om under lektörsutbildningen. Jag hade läst den tidigare och bloggat om den. Här är en uppdaterad version av inlägget.

Akt 1) Montering (20-25% av bokens innehåll)

Akt 2 ) Respons

Akt 3) Attack

Akt 4) Upplösning

Varje akt innehåller 4 unika kontext och innehåller scener som drar åt samma håll, har en mission, ett mål. Men ingen akt klarar sig utan de andra, eller kan stå för sig själv. Akterna följer en ordning och kompletterar varandra.

I berättarstrukturen ingår 2 viktiga vändpunkter, en mittpunkt och 2 pinch points. Jag kommer att gå in på det närmare i nästa inlägg.

Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 2
Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 3
Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 4

 

circus-tent_brooks_2

1) Setup: Uppsättning eller montering.

Här presenterar författaren huvudkaraktären och miljön han rör sig i. Författaren visar vad som står på spel för huvudkaraktären, och det han riskerar att förlora. Det kan vara en morgonscen med huvudkaraktärens familj, som visar deras sammanhållning och kärlek. Det kan vara en scen på jobbet, där huvudkaraktären tillbringar många timmar, och som visar hans viktiga ställning. Eller kanske en ensamstående mamma, som lever med sin tonårsson som är allt för henne. Ju mer författaren lyfter upp detta, och skapar känslor kring det som huvudkaraktären håller kärt, desto starkare blir reaktionen när läsaren inser vad som skulle hända om han förlorade det.

Författaren ser huvudkaraktären som en slags orphan, ett föräldralöst barn, som virrar omkring och fortfarande inte vet vad som kommer att hända i den närmaste framtiden. Huvudkaraktären är inte aktiv här, utan händelserna kommer till honom, drabbar honom.

Inga konflikter presenteras till en början. Men författaren kan lägga in små hintar som en förberedelse om vad som kommer. Men i detta läge ges inga förklaringar till vad som är på gång. Brooks ger ett exempel: Scenen börjar med att huvudkaraktären jagas av någon. Det skapar ett intresse, det är spännande, men vi vet ännu inte varför han blir jagad.

Det är viktigt att skapa ett starkt känslomässigt intresse för huvudkaraktären, menar Brooks. För då vill läsaren veta hur det kommer att gå för den.

Slutet på del 1 är mycket viktigt. Det är då den första vändpunkten, eller den första konflikten dyker upp. Här menar Brooks, får vi se vidden av antagonistens styrka. Det är här berättelsen tar sin början. Detta är knuffen framåt som kommer att skapa en reaktion hos huvudkaraktären, som inte slutar förrän under akt 4.

 

(Visited 342 times, 1 visits today)
Please follow and like us:

3 thoughts on “Berättarstrukturen enligt Larry Brooks del 1

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Enjoy this blog? Please spread the word :)